Instantanee dintr-o seară specială de toamnă, ce a punctat un timp îndelung aşteptat cu emoţie, curiozitate, nerăbdare.

Drumul cărţii mele a răzbătut până în inima Târgului Internaţional de Carte Gaudeamus, ediţia 2015. La Bucureşti, în 20 noiembrie, la standul Editurii Ratio et Revelatio, a fost prezentată de două dintre cele mai competente voci ale momentului în domeniul cercetărilor de arhivă privind istoria comunismului în România: Silviu Moldovan, şeful Direcţiei Cercetare de la CNSAS, şi Cristian Vasile, cercetător ştiinţific la Institutul de Istorie ,,Nicolae Iorga”, coordonator al Comisiei Prezidenţiale Consultative pentru Analiza Dictaturii Comuniste în România şi coeditor, împreună cu Vladimir Tismăneanu şi Dorin Dobrincu, al Raportului final. Intervenţiile au fost completate de Otniel-Laurean Vereş, directorul general al editurii şi de subsemnata, autoarea.

S-au spus lucruri interesante despre relaţia existentă între textele memorialistice şi documentele din arhiva fostei Securităţi, despre memoriile – încă netraduse – ale Madeleinei Cancicov, despre conexiunile neaşteptate ce ies la lumină după studierea unui număr impresionant de dosare. N-am exagerat deloc când am recunoscut că trecerea mea de la rolul de filolog la cel de cercetător al documentelor a echivalat cu un adevărat traseu iniţiatic. După cum n-am exagerat nici când am afirmat că revenirea în mijlocul specialiştilor, care cunosc prea bine dimensiunea unei asemenea documentări, a avut ecoul unei întoarceri acasă…

IMG_2889

IMG_2885

IMG_2891

IMG_2892

IMG_2897

IMG_2902