În 15 ianuarie am trăit o mare bucurie – o dublă bucurie! – prilejuită de apariția primei cărți pe care am nășit-o de când mi s-a dat în grijă, spre o bună călăuzire în spațiul editorial românesc, cel mai frumos dar pentru sufletul unui filolog și bibliofil înverșunat: Editura Didactica Militans a Casei Corpului Didactic Bihor.
Mai mult, destinul face ca volumul să nu fie unul oarecare, ci o culegere de studii pe teme didactice și științifice scrise de profesori și colegi foarte dragi mie. Sub titlul inspirat ales de coordonatoarea lucrării, prof. dr. Elena Cristina Marian, Pasiune și inovație la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu” din Oradea, se însumează tot atâtea profesiuni de credință ale celor pentru care vocația de dascăl își păstrează sensul și noblețea. I-am dedicat acestui colegiu 21 de ani din viață, de la începuturile mele profesorale și până în noiembrie 2016. La propunerea onorantă a Cristinei, căreia îi mulțumesc și pe această cale pentru tot ce a însemnat, de-a lungul anilor, prietenia și colaborarea noastră, am scris prefața cărții. Am intitulat-o, mergând pe firul inspirației ei, Pasiune și inovație – dubla flacără a educației. Am marea plăcere de a o reda în continuare.

Pasiune și inovație – dubla flacără a educației

Intrată de mulți ani sub reflectoarele unei fertile tradiții a promovării valorilor în educația românească, seria de contribuții metodice și științifice inițiate la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu” din Oradea își continuă, prin prezentul volum, călătoria intelectuală de excepție. Sub semnul a tot ceea ce reprezintă mai valoros și mai statornic spiritul eminescian în cultura română, lucrarea de față constituie o fidelă mărturie despre deplina asumare a nobilei vocații de dascăl.

Într-un timp încărcat de dinamism, de o rară efervescență a ideilor și tendințelor reformatoare ce animă mediul educațional, devine vitală păstrarea unui contact ferm cu toate elementele de noutate ivite în peisajul realității cotidiene. Omul atent ancorat în exigențele lumii contemporane se reflectă, ca într-o scrutătoare oglindă a sufletului, în imaginea dublului său, a omului de la catedră, pasionat și interogativ, curios și deschis unui autentic dialog, a cărui existență se perpetuează prin darul oferit tinerelor generații formate și modelate: dubla flacără a educației. Pasiunea și inovația, cei doi poli ai oricărei experiențe didactice fundamentale, dau sens unui destin dedicat întru totul școlii actuale, a cărei misiune se conjugă cu cerințele modernității.

În paradigma actuală a învățământului, profesorul se află în miezul propriei formări didactice și intelectuale, activându-și energiile creatoare, nevoia dezvoltării interioare și încrederea în capacitatea sa de asimilare a oricăror forme de progres rezultate în urma transformărilor firești ale lumii din jurul nostru. Poate că astăzi e mai important decât oricând ca fiecare dascăl să se apropie de lumea științifică și academică, să se implice în propria formare printr-o activitate de cercetare în domeniul didacticii și în cel al specialității. Cele mai relevante modele pedagogice se transmit, mai ales, prin puterea exemplului, prin strategiile de înțelegere și de explorare a lumii pe care doar cadrele didactice le pot oferi în spațiul privilegiat al școlii. O redutabilă echipă profesor-elev reprezintă semnul unei educații moderne, interactive, care va lăsa, cu siguranță, o serioasă moștenire viitorului. Articolele din paginile cărții vor confirma că, în colegiul nostru, pasiunea și inovația sunt constante prin care se disting atât profesorii, cât și elevii.

Așadar, dubla flacără se lasă purtată pe firul anilor ca un titlu de noblețe, de la suflet la suflet, tot așa cum, încă din Antichitatea greacă, o alta a rămas nestinsă. Spiritul de competiție, voința autodepășirii și dorința de a ne regăsi pe harta marilor școli de prestigiu din România rămân repere ce strălucesc datorită activității științifice a cadrelor didactice și rezultatelor remarcabile obținute de către elevii cei mai performanți. Crezul nostru se exprimă armonios prin cuvintele memorabile și de o ardentă actualitate scrise, cândva, de publicistul Mihai Eminescu: ,,Caracterul însă al unei școli bune e ca elevul să învețe în ea mai mult decât i se predă, mai mult decât știe însuși profesorul.”

coperta-1

Anunțuri